Tips och trix inför sommarträningen

Vi har nu ett närmare två månader långt sommaruppehåll från de gemensamma träningarna framför oss. Jag vet att ni är ganska många som tycker att det är skönt med träningsuppehåll, men jag vet också att ni är minst lika många som fasar för det! Så här kommer lite tips och trix för att hålla uppe motivationen uppe, förslag på en hel radda med intervallpass och så några sköna styrkepass att testa! Och jag lovar att jag ska lägga ut några nya härligt jobbiga träningspass under sommaren också!

Tips och trix:
1. Spring bara 10 minuter!
Om det känns tungt att ge sig iväg ut alldeles ensam, tänk att du bara behöver springa i 10 minuter. Var nöjd med det! Det är absolut bättre än ingenting. Och sannolikheten är stor att när du väl har tagit dig över tröskeln springer du mer än 10 minuter!

2. Fokusera på tekniken!
Om du tänker på tekniken så går tiden fortare och du glömmer bort att du är trött. Fokusera på din hållning, blicken, stegfrekvensen och att ha en kort markkontakt. Du kan också varva löpningen med några av de löpskolningsövningar som är särskilt bra för just dig. Det brukar också lätta upp under sega dagar.

3. Lek!
Om det är motigt att springa intervaller utan några löparkompisar så kör en fartlek (för en beskrivning, se här. Det är en något lättare och roligare form av intervallpass än de traditionella intervallerna och det brukar därför vara enklare att övertyga sig själv om att köra dem.

Annars kan man även leka ”på riktigt” genom att köra en ordentlig pjätt med barn eller barnbarn. Lägg in 5-10 upphopp för att bli fri när du blir pjättad så har du en fantastisk pulshöjare som är oerhört jobbig! Särskilt eftersom barn kan hålla på hur länge som helst…

4. Kör kombopass!
Spring först och kör sedan styrka eller simma en stund. Då får hela kroppen sig en genomkörare samtidigt som du inte behöver köra varje moment särskilt länge (= enklare att övertyga sig själv om att göra det).

Intervallpass:
Superkorta intervaller

Korta intervaller
Långa intervaller
Traditionella backintervaller
Naturliga backintervaller
Intervallstege traditionell
Intervallstege variant
Tröskelintervaller

Styrkepass med puls:
Tabatapass till Lotta

Tempopass de luxe

Mitt bästa expresspass

Lugnare styrkepass:
100 reps per dag

Styrka för fötterna

Och så lite härlig yoga för de där riktigt lata dagarna…
Runners yoga
Deep stretch

Lycka till med sommarträningen och skriv gärna och berätta hur det går!

Leave a Reply

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *