Mina bästa övningar för ömma fötter

Här får du mina fem bästa övningar för ömma fötter. Det är en kombination av stärkande och stretchande övningar som jag själv ofta återkommer till när mina fötter börjar ömma efter perioder av tuffare träning.

Många löpare får förr eller senare ont i sina fötter. Det kan bero på en tillfällig överbelastning när man ökar träningsmängden eller på att man felbelastar på något sätt. En hel del av de fotproblem som uppstår beror också på svagheter eller obalanser betydligt högre upp i kroppen, ofta i sätes- och bålpartiet.

Själv har jag till och från problem med fötterna. Baserat på många års erfarenhet av löpning och löpträning har jag kommit fram till fem olika powerövningar som jag återkommer till varje gång mina fötter börjar ömma. De fungerar fint både för att förebygga ömma fötter och för att rehabilitera fötter som redan gör ordentlig ont.

Självklart ska du alltid konsultera en sjukgymnast, naprapat, kiropraktor eller läkare om du får riktigt ont i dina fötter, men testa gärna dessa övningar som ett komplement för att stärka och stretcha dina fötter (om du inte uttryckligen avråds från träning). Det är alltid bra att träna upp fötterna och vi glömmer ofta bort dem!

Allt du behöver är en yogamatta, liggunderlag eller något annat skönt att ligga/stå på och så dig själv förstås!

Lycka till! Tack för att du tittar! Och hör gärna av dig om hur det går med dina fötter! 🙂

Musik: Youtube audio library

©2020 Mindful Running
♡ Ulrika

Läs mer om enkla övningar för att träna upp dina fötter här!

2 thoughts on “Mina bästa övningar för ömma fötter

  • Hade ont i vänstra foten och körde dina övningar varje dag. En vecka senare var det onda borta och jag kunde återgå till löpningen. Nu kör jag dem lite då och då för att slippa problemen. Stort tack!! /Lotta

    • Woow, vad härligt att höra Lotta! Det gör mig så glad! Och så bra att du fortsätter köra dem även fast det onda är borta. Det är ju precis så man ska göra för att undvika att få ont igen, men oftast glömmer man att göra övningarna så fort det onda försvinner. Så bra jobbat! Lycka till med löpningen! 🙂

Leave a Reply

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *